Wit is niet meer de norm

Laat ik een beeld voor u schetsen. Ik, een zwart meisje met hoofddoek, loop een willekeurige drogisterij binnen. Ik struin wat rond. Ik zoek wat af, maar ik vind niet wat ik wil en loop netjes weg. Terwijl ik in de winkel loop wordt twee keer naar mij omgekeken door de witte beveiliger. En ik word ook nog eens nagekeken als ik de drogisterij uit loop. Ik vind dit opmerkelijk. Ik kan u namelijk verzekeren dat hetgeen dat zich daar voorgedaan heeft, niet zou plaats vinden als ik een wit meisje zou zijn. Opmerkelijk dus. Want ik kan u jammer genoeg zeggen dat dit een duidelijk voorbeeld van racisme was. Ik kan het mooier maken dat het is, maar dat is het niet. Racisme. En dat in mijn dagelijks leven.

Hoewel het volgende wat ik ga zeggen klinkt als iets wat in een GIRO 555 reclame kan, is het heel erg waar. Dit gebeurt bij heel veel Fatima’s en dat elke dag. Ik krijg namelijk om de haverklap een opmerking als: “Wat kan jij goed Nederlands, zeg!” of vragen als: “Waar kom je vandaan?”. Een absurde vraag! Alsof ik minder Nederlands ben dan de witte Nederlander die dit aan mij vraagt. Alsof diegene wil bevestigen dat duidelijk een vreemdeling ben en hier niet echt hoor.
Mijn reactie lijkt voor u misschien wat ver gezocht vragen. Het zijn tenslotte ‘onschuldige’ vragen die alleen uit pure ‘interesse’ worden gesteld. Men stelt deze vragen om nieuwe culturen te kunnen begrijpen en er zitten natuurlijk totaal geen bijbedoelingen bij. Als ik de rollen zou omdraaien en dit zou vragen aan een witte Nederlander, zou u dit raar vinden.

Ik: “Waar kom je vandaan?”
Witte: “Purmerend.”
Ik: “Nee, maar waar kom je écht vandaan?”
Witte: “Gewoon. Purmerend.”
Ik: “En je ouders dan?”
Witte: Trekt een raar gezicht

Zoals u ziet, een raar gesprek. Enkel en alleen omdat hij of zij aan de norm voldoet en ik niet. Mijn vraag aan u is dan: Hoe komt het dat het vreemd is om deze vragen aan een witte Nederlander te stellen, maar volkomen oké is om diezelfde samenstelling van vragen aan een niet-wit Nederlands meisje te vragen? Houdt dan in uw achterhoofd dat het zwarte meisje óók Nederlands is, geen ander land dan Nederland kent als haar thuis en met dezelfde cultuur is opgegroeid als elk ander.

Racisme dus. Het gebeurt. Ik weet het en nu weet u het ook. De hamvraag: wat doen wij daar aan? Laten we beginnen met het stoppen van het ontkennen ervan. De enige logische stap. Hoe? Door Nederlanderschap niet te koppelen aan huidskleur. Door niet te doen alsof Nederlanderschap een eendimensionaal, monocultureel gegeven is, wat gebaseerd is op witheid, kaas, schlagers, de kleur oranje en tulpen. Mensen zoals ik met een biculturele achtergrond – zowel Somalisch als Nederlands – zijn óók Nederlands. Het feit dat ik zwart ben, dat ik Islamitisch ben, dat ik een hoofddoek draag, dat ik naast Nederlands ook Somalisch kan spreken, doet niet af aan de mate waarin ik hier thuishoor. Ik hoor hier thuis. Dus aan alle beveiligers die boeven moeten signaleren in drogisterijen: behandel mensen niet als verdacht, omdat ze er “niet Nederlands” uit zien. Het is 2013: wit is niet meer de norm.

Geplaatst in Uncategorized
6 comments on “Wit is niet meer de norm
  1. Ik ben Elise schreef:

    Het feit dat jij Nederlands bent is simpelweg niet duidelijk aan jou te zien. Dat je donkerder gekleurd bent dan de ‘gemiddelde Nederlander’ zorgt er voor dat andere mensen nieuwsgierig zijn naar je afkomst. Immers: érgens ben je niet ‘puur’ (sorry voor het woord, ik wist niets beters) Nederlands, je hebt ook nog buitenlands bloed. Niets mis mee, maar gezien het feit dat het aan je te zien is vind ik het geen probleem dat mensen er vragen over stellen.

    Nu ben ik een blank meisje dus is dit niets meer dan mijn mening. Dat het voor jou anders voelt snap ik ook goed.

  2. Jantje schreef:

    je discrimineert jezelf

  3. Lisa schreef:

    aw nee echt kut voor je lijkt me zo vervelend om zwart te zijn 😥 😥 egt erg

  4. Whatever schreef:

    Niet iedereen kijkt raar op van zo een dialoog. Het is gewoon een gesprek. Het feit dat jij gelijk denkt dat er dan raar opgekeken wordt vind ik raar. Hierdoor scheer je alle witte over een kam en spreek je jezelf tegen. Je hele post heeft een negatieve houding, jammer. Overigens kan jij helemaal niet verzekeren dat wat zich aan het begin afspeelde niet bij een wit meisje zou gebeuren. Stop judging. Niet alles is gelijk racistisch bedoelt alleen omdat jij zwart bent.

  5. […] Fatima Warsame: https://wittenachten.wordpress.com/2013/05/11/wit-is-niet-meer-de-norm/ […]

  6. Eenszalhettijkeren schreef:

    Ik ben een witte man en maak dit soort dingen ook mee. Wat blijft er nu over van je theorie?

Geef een reactie

