Serie: RACISME OP DE WOENSDAG

In dit nieuwe item vertel ik over racisme in all it’s glory. De ene post en het ene filmpje heeft een actuelere insteek dan de andere keer.

For the record: racisme bestaat en is nooit weggegaan. Veel mensen denken hier te makkelijk over (veel ook niet), maar het is iets wat velen bijna elke dag tegenkomen. Dat klinkt heel dramatisch en alsof de wereld gaat eindigen, maar it’s the cold hard truth.

Deze serie wil ik zowel op deze blog als op YouTube leven geven en daarom kan je hieronder de allereerste aflevering van RACISME OP DE WOENSDAG bekijken!

 

In dit filmpje heb ik het over de Italiaanse minister van Immigratie, Cécile Kyenge,  die door haar collega Roberto Calderoli voor oerang-oetan werd uitgemaakt. In middels heeft de premier Enrico Letta laten weten dat hij wilt dat de partijleider van Calderoli optreedt tegen Calderoli. Ook heeft Calderoli zondag publiekelijk zijn excuses gedaan nadat veel verontwaardigde mensen hun mening hebben geuit. Ik vraag me af of Calderoli zijn excuses zou doen als er niet zo gereageerd zou zijn.

Meer over Kyenge en Calderoli hier: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/ophef-om-vergelijking-minister-met-orang-oetan

Het tweede onderwerp van het filmpje ging over Trayvon Martin. De 17-jarige jongen die is doodgeschoten door een buurtwacht. De dader, George Zimmerman, is vorige week onschuldig verklaard. Deze gebeurtenis heeft ervoor gezorgd dat racisme en racial profiling in Amerika weer een issue en punt is geworden.

Nieuws over Trayvon en Zimmerman:

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3475459/2013/07/14/Schietende-buurtwacht-Florida-onschuldig-verklaard.dhtml

Wat niet gezegd wordt in het filmpje maar waar ik later op terug kom (in een ander filmpje), is het dat racial profiling ook gewoon in Nederland gebeurd. Rotterdam is een goed voorbeeld van hoe de moord op Trayvon ook in Nederland zou kunnen plaatsvinden. In Rotterdam heeft de gemeente camera’s opgehangen op pleinen en plaatsen (publieke ruimtes) waar veel jongeren hangen. Als deze jongeren te lang (langer dan 5 minuten) en met te veel (3+ mensen) daar zijn worden ze aangesproken door de politie. Veelal zijn deze jongens Marokkaans, Turks, Antiliaans of Surinaams. Hen wordt verdacht van het willen doen van iets of overlast willen veroorzaken en dan moeten zijweg. Deze ruimtes zijn publiekelijk en deze jongens mogen daar niet staan. Voor welk publiek zijn deze ruimtes bedoelt, als daar niet iedereen mag staan. Ik weet dat niet iedereen het met mij eens is op dit gebied, omdat het geluk van de grootste groep telt blijkbaar, maar stel je voor dat jij bij deze groep hoord. En die niet mag gaan en staan waar je maar wilt.

Natuurlijk zijn er ook mensen die wel van plan zijn om herrie te schoppen maar lang niet iedereen. Dus ik ben niet een ‘oh zielige buitenlanders die niets gedaan hebben, iemand bescherm hen’ post aan ’t schrijven. Het slaat ergens op en er moet hier meer aandacht aan besteedt worden. Dus kom op, gemeentes! Wees creatiever dan, wij gaan iedereen aanspreken waarvan wij denken dat zij wat gaan doen.

Tot zover!

Geplaatst in Uncategorized
2 comments on “Serie: RACISME OP DE WOENSDAG
  1. Eenszalhettijkeren schreef:

    Wat een schande! Je studeert journalistiek, maar maakt continu de grootste taalfouten! Maar ja, deze opmerking zal vast ook wel weer racisme zijn.

    • fatimawarsameim schreef:

      Dank je voor het aankaarten van de taalfouten, I guess. Ja, ik doe journalistiek, maar fouten maken mag altijd wel als eerstejaars, denk ik zo. En als je zo’n totaal ongefundeerde kutopmerking gaat maken over dat elke opmerking racisme zou zijn, heb dan de ballen om het persoonlijk te doen. En als je dat echt denkt, zou ik als ik jou was je kennis bijschaven. En hé, bedankt voor het lezen!

Geef een reactie

